- Snabbfakta
- Kläder
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Tidskrifter, mönsterpapper, mönster, olika textila material
- Uppgift
Eleven arbetar under hela terminen med projektet "Kläder".
Under projektet arbetar eleven med hela processen från moodboard till färdigt plagg.
Även ett teoretiskt arbete ingår.
- Förberedelser
Till arbetet med moodboarden behöver du tidningar och tidskrifter, som eleverna kan klippa ur.
Det är bra att ha styvare papper i A3-format samt saxar, lim, pennor osv.
Bestäm vilken typ av plagg ni ska arbeta med. Ta fram/köp in mönster och material som passar.
Se gärna "Sweatshop" själv. Vi har valt den norska serien och visat episod 1, avsnitt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter filmen har vi arbetat med en uppgift från "Stilmedveten" som kallas "Fem plagg var", (se dokument.)
http://www.aftenposten.no/webtv/#!/kategori/10503/sweatshop
- Elevuppgift
- Kläder
Du får lära dig:
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
1 Moodboard
- Eleven gör en moodboard till sitt plagg
- Välj säsong: vår, sommar, höst, vinter
- Välj ett tema: t.ex natur, retro, blommor, fest
- Leta bilder till ditt tema: t.ex mönster, människor, siluetter, stämningsbilder, ornament, detaljer
- Placera bilder, lägg till färger och material
Moodboarden ska vara en summering av vilken känsla, inspiration, tema du vill förmedla.
2 Elevens plagg
- Skissa på hur ditt plagg ska se ut. Tänk på kopplingen till din moodboard, så att den blir tydlig.
- Välj grundmönster
- Vilka mönsterförändringar behöver du göra?
- Ta dina personliga mått och rita ditt mönster.
3 Mönsterutlägg och tillklippning
- Välj tyg och lägg ut ditt mönster
- Kontrollera om du behöver lägga till sömsmån innan du klipper ut.
4 Sömnad
- Sy ditt plagg! Använd skriftliga och muntliga instruktioner.
- Pröva och ompröva detaljsömnad innan du syr detaljer på ditt plagg.
5 Teoretisk uppgift
- Se filmen ”Sweatshop”
- Arbeta med skriftlig inlämningsuppgift som är kopplad till filmen.
6 Redovisning
- Redovisningen ska både vara muntligt och skriftligt. (Se dokument.)
Undervisningsstöd: Kläder
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Visa och diskutera olika typer av moodboard, (se dokument. )Hur kan man tolka moodboardens uttryck?
Vad vill avsändaren förmedla? Hur blir moodboarden tydlig?
Gå igenom de olika delarna i processen:
- Formgivning av personligt plagg
- Måttagning
- Rita mönster och göra mönsterförändringar
- Tillklippning
- Detaljsömnad
- Plaggsömnad
Be eleverna dokumentera sitt arbete, t ex med foto. Det är bra att använda vid redovisningen.
Ang. den teoretiska uppgiften har vi valt att plocka in den under terminen, som ett avbrott i det praktiska arbetet.
Bedömningsmatris: Kläder
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|