Skriv ut

Undervisningsstöd: Kläder

Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
  • Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
  • Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

Centralt innehåll

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbets­beskriv­ningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt ref­lektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbets­processen samverkar och påverkar resultatet.
  • Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
  • Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
  • Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och före­mål.

Visa och diskutera olika typer av moodboard, (se dokument. ) Hur kan man tolka moodboardens uttryck?
Vad vill avsändaren förmedla? Hur blir moodboarden tydlig?

Gå igenom de olika delarna i processen:

  • Formgivning av personligt plagg
  • Måttagning
  • Rita mönster och göra mönsterförändringar
  • Tillklippning
  • Detaljsömnad
  • Plaggsömnad

Be eleverna dokumentera sitt arbete, t ex med bilder. Det är bra att använda vid redovisningen.

Ang. den teoretiska uppgiften har vi valt att plocka in den under terminen, som ett avbrott i det praktiska arbetet.