För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven arbetar under hela terminen med projektet "Kläder".
Under projektet arbetar eleven med hela processen från moodboard (se Övrigt stöd) till färdigt plagg.
Även ett teoretiskt arbete ingår.
Till arbetet med moodboarden behöver du tidningar och tidskrifter, som eleverna kan klippa ur.
Det är bra att ha styvare papper i A3-format samt saxar, lim, pennor osv.
Bestäm vilken typ av plagg ni ska arbeta med. Ta fram/köp in mönster och material som passar.
Se gärna "Sweatshop" själv. Vi har valt den norska serien och visat episod 1, avsnitt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter filmen har vi arbetat med en uppgift från "Stilmedveten" som kallas "Fem plagg var", (se dokument.)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
1 Moodboard
- Eleven gör en moodboard till sitt plagg
Moodboarden ska vara en summering av vilken känsla, inspiration, tema du vill förmedla.
2 Elevens plagg
3 Mönsterutlägg och tillklippning
4 Sömnad
5 Teoretisk uppgift
6 Redovisning
- Redovisningen ska både vara muntligt och skriftligt. (Se dokument.)
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll
Visa och diskutera olika typer av moodboard, (se dokument. ) Hur kan man tolka moodboardens uttryck?
Vad vill avsändaren förmedla? Hur blir moodboarden tydlig?
Gå igenom de olika delarna i processen:
Be eleverna dokumentera sitt arbete, t ex med bilder. Det är bra att använda vid redovisningen.
Ang. den teoretiska uppgiften har vi valt att plocka in den under terminen, som ett avbrott i det praktiska arbetet.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |