- Snabbfakta
- Kom-ihåg-tavla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-6 v.
- Material
- 10 mm spånplatta
- Uppgift
Eleven designar sin egen kom-ihåg-tavla genom en egen form och med de detaljer som man önskar.
- Förberedelser
10 mm spånplatta som är tacksam att bearbeta. Dessutom kan små träbitar
vara bra att ha, klädnypor av trä, spegel, krokar, knoppar och presskork samt tavelupphängare.
- Elevuppgift
- Kom-ihåg-tavla
Du får lära dig:
- Att kombinera form med funktion
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
Uppgift:
Inspireras av bilden men formge din egen tavla och välj vilka detaljer du vill ha med.
Tänk igenom placeringen av detaljerna och kanske tänk ut fler än de som visas på bilden.
Undervisningsstöd: Kom-ihåg-tavla
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
10 mm spånplatta är lämplig med tanke på frånvaron av fiberriktning vilket gör den lättare att bearbeta.
Korkplattan kan limmas med trälim.
Bedömningsmatris: Kom-ihåg-tavla
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|