För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven designar sin egen kom-ihåg-tavla genom en egen form och med de detaljer som man önskar.
10 mm spånplatta som är tacksam att bearbeta. Dessutom kan små träbitar
vara bra att ha, klädnypor av trä, spegel, krokar, knoppar och presskork samt tavelupphängare.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Inspireras av bilden men formge din egen tavla och välj vilka detaljer du vill ha med.
Tänk igenom placeringen av detaljerna och kanske tänk ut fler än de som visas på bilden.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
10 mm spånplatta är lämplig med tanke på frånvaron av fiberriktning vilket gör den lättare att bearbeta.
Korkplattan kan limmas med trälim.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |