För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften handlar om att komponera med färger.
Utifrån dokumentet med olika konstverk väljer eleverna ett lämpligt objekt.
Sedan väljs tyger från spillådan som färgmässigt passar till konstverket.
De kan t.ex. låtsas att de ska sy en kudde som ska passa till konstverket.
När de hittar tygbitar som passar, klipps små bitar som häftas fast i rutorna bredvid bilden.
Skriv ut konstverken med rutorna i färg. (se dokument och exempelbilder)
Förbered en genomgång om färglära, färgcirkeln och komplementfärger.
Ha mängder av spillbitar av tyg redo i en låda.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer att få välja ett klassiskt konstverk utifrån olika inspirationsbilder.
Därefter ska ni välja tygbitar som ni tycker passar till konstverkets färgnyanser.
Ni kan t.ex. låtsas att ni ska sy en kudde i lappteknik som ska passa ihop med konstverket.
Därefter ska ni på pappret med konstverket häfta fast era tygbitar i de tomma rutorna
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll åk 7-9
Detta kan vara en bra mindre uppgift när terminen nästan är slut eller när man måste sätta in vikarie. Eller så passar denna uppgift perfekt när eleverna arbetar med uppgiften Omarbeta ett konstterk.
Länktips:
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |