- Snabbfakta
- Krokar
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 4-5 v.
- Material
- Plåt 0,5 - 0,7 mm
- Uppgift
Eleven designar och formger egna krokar som skruvas upp på ett bakstycke i trä.
- Förberedelser
Olika metaller i plåtform.
Verktyg: Guldsmedssaxar, nålfilar, graveringsverktyg, bokstavspunsar och kulhammare.

- Elevuppgift
- Krokar
Du ska få formge, tillverka och dekorera dina egna krokar och sätta upp dem på en baksida av trä.
Följ gärna idébladet som stöd.

Undervisningsstöd: Krokar
Har man för tjock plåt kommer inte eleven att kunna klippa i den så lätt
samtidigt som en för tunn plåt ger en svajjigare krok.
Eftersom aluminium är mjukare och såldes lättare att arbeta i ska man kanske
välja den metallen om man har en tjockare plåt.
Se idéblad för ytterligare stöd.
Bedömningsmatris: Krokar
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|