För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven designar och formger egna krokar som skruvas upp på ett bakstycke i trä.
Olika metaller i plåtform.
Verktyg: Guldsmedssaxar, nålfilar, graveringsverktyg, bokstavspunsar och kulhammare.
Du ska få formge, tillverka och dekorera dina egna krokar och sätta upp dem på en baksida av trä.
Följ gärna idébladet som stöd.
Har man för tjock plåt kommer inte eleven att kunna klippa i den så lätt
samtidigt som en för tunn plåt ger en svajjigare krok.
Eftersom aluminium är mjukare och såldes lättare att arbeta i ska man kanske
välja den metallen om man har en tjockare plåt.
Se idéblad för ytterligare stöd.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |