- Snabbfakta
- Krokar
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 4-5 v.
- Material
- Plåt 0,5 - 0,7 mm
- Uppgift
Eleven designar och formger egna krokar som skruvas upp på ett bakstycke i trä.
- Förberedelser
Olika metaller i plåtform.
Verktyg: Guldsmedssaxar, nålfilar, graveringsverktyg, bokstavspunsar och kulhammare.
- Elevuppgift
- Krokar
Du får lära dig:
- Lite om olika metaller och vad plåt är.
- Att arbeta med några metallverktyg
Du kommer att bedömas i:
Du ska få formge, tillverka och dekorera dina egna krokar och sätta upp dem på en baksida av trä.
Följ gärna idébladet som stöd.
Undervisningsstöd: Krokar
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Har man för tjock plåt kommer inte eleven att kunna klippa i den så lätt
samtidigt som en för tunn plåt ger en svajjigare krok.
Eftersom aluminium är mjukare och såldes lättare att arbeta i ska man kanske
välja den metallen om man vill ha en tjockare plåt.
Se idéblad för ytterligare stöd.
Bedömningsmatris: Krokar
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|