- Snabbfakta
- Läderburk
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Vegetabiliskt garvat, naturellt läder (detta möjliggör egen färgning och mönstring i materialet.) 1,7 – 2,5 mm tjockt. (ytterligare material och verktyg, se film)
- Uppgift
Eleven ska få lära sig grundläggande tekniker i området Läder & skinn. Därefter
får eleven tillverka sin burk i valfri design.
- Förberedelser
Se över vilka verktyg som behövs för att grundläggande kunna arbeta med läder och skinn. Se gärna filmen om hur man tillverkar en burk och tillhörande tekniker.

- Elevuppgift
- Läderburk
Du får lära dig:
- Materialkunskap. Vilka miljöval kan man göra och hur bidrar man till en hållbar utveckling.
- Hur man använder olika verktyg inom området
- Olika tekniker som t.ex. att sy, göra mönster (punsa), färga och nita samt hur man kan dekorera och sätta en egen prägel på burkens utseende.
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
Uppgift:
Du ska först få lära dig grunderna i hur man kan arbeta i läder och skinn. Efter att ha övat ska du färdigställa en burk i läder utifrån egen idé på form som du lämnar in för bedömning.
Du planerar genom att tänka ut vad du kan tänkas använda burken till. Ska den vara till pennor, mynt, bestick, tärningar eller annat?
Därefter räknar du ut hur hög den behöver vara och av ett styvt pappersark tillverkar du sedan en prototyp. Försök inspireras av lärarens bilder på olika kreativa lösningar i form och t.ex. sömnad. Ta sedan och utveckla idéerna så att du kan sätta ditt eget uttryck på burkens utseende.
Undervisningsstöd: Läderburk
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
I uppgiften ska eleven få grundläggande kunskaper i att arbeta med läder och skinn.
Därefter får eleven skissa på en burk och gärna till ett specifikt ändamål som pennor, godis eller andra mindre saker. Bäst är att klippa ut formen i ett styvt papper som böjs till en burk.
Använd sedan detta papper till att placera på lädret. Klipp eller skär ut ytan.
Gå igenom grundteknikerna innan uppgiften påbörjas. (se filmer eller idéblad)
Diskutera därefter hur man kan uttrycka sig kreativt på en enkel burk?
Det finns en mängd olika sätt. Man kan använda färg, punsar, hål, nitar, dragkedja, två burkar i en, träbotten el. läderbotten, laskremmar och lintråd.
Nu får eleven försöka att tänka ut och föreslå i vilken ordning de olika momenten bör utföras. När färgar man? När mönstrar man? Ska man sy/laska ihop burken innan man gnider in den med läderfett? Låt eleven själv ge förslag innan du löser situationenJ
För uppgiften behövs 2,5 - 3mm vegetabiliskt naturfärgat garvat läder. Detta för att kunna mönstra och färga materialet. Dessutom kan det vara bra att här jämföra med cromgarvat läder/skinn och nackdelar med cromgarvning. Kunskaper som eleven sedan kan ta upp i det personliga värderingsunderlaget som är ett av tre kunskapskrav som bedöms i denna uppgift.
Vidare är grundläggande verktyg, färger, och material som laskremmar, sadelmakartråd, nitar, bra att ha till hands. Ju fler alternativ till att uttrycka sig desto bättre.
(Se avdelning Läder & skinn- startpaket 1 och 2)
Bedömningsmatris: Läderburk
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|