- Snabbfakta
- Ljuslampett
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6 v
- Material
- Furuträ 300x100x19
- Uppgift
Eleven tillverkar en ljuslampett (gärna med en dekorativ skuggeffekt genom en metalltråd!)
- Förberedelser
Dela ut en träbit per elev som är något längre än 300 mm och hyvlad på 2 sidor.

Elevuppgift: Ljuslampett
Du får lära dig:
- Om skruvning som en sammansättningsteknik
- Hur man kan måttsätta en enklare ritning/skiss
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska få tillverka en ljuslampett genom att använda flera olika verktyg
som t.ex. geringssåg, strykmått, hyvel, borrmaskin m.fl.

Undervisningsstöd: Ljuslampett
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
Syftet med uppgiften är att bli förtrogen med fler tekniker och verktyg men också att kunna utveckla förmågan att välja en lämplig sammansättningsmetod. Varför är enbart limning inte lämpligt? Ska man skruva eller räcker det med att spika? Vad är skillnaden mellan en skruv och en spik? Diskutera om fiberrikting påverkar valet? Påverkas valet av att det finns ett tänt ljus inblandat?
Börja med att fylla i sidan överväganden och ta diskussionen i anslutning till det. Vad valde eleverna? Värdera svaren muntligt. Lär dem sedan att rita lampetten inne i rutan. Måttsätt!
De färdiga måtten på lampetten blir ett 20 cm långt bakstycke och 9 cm långt hyllplan. De ska bli 7 cm breda och 16 mm tjocka. Vi utgår från en furubit som jag har sågat ca 32 cm lång och något bredare än 7 cm. samt 19 mm tjock. Jag har förberett genom att planhyvla två av sidorna. Såga den gärna lite sned i ändarna inför genomgången med vinkelhaken senare.*
Jag brukar hålla mig till dessa mått med alla elever i år 4 medan jag med äldre elever gärna vill utmana dem till att utveckla idén. Varför inte fler ljus i bredd? Kombinera bakstycket med metall eller kanske en liten bildhuggning i bakgrunden? De får sedan som på bilderna (se idéblad) hyvla bitarna ner till linjerna. Du avgör hur mycket man ska hyvla men är det första gången de hyvlar vill man kanske inte göra det för jobbigt.
Olika Tips:
¤ - På en lampett (bild 9 idébladet) har vi målat hela biten och därefter fasat längs kanterna så det ljusa träet kommer fram. Det ger en snygg effekt.
¤ - Att först limma fast de två delarna förenklar spikmomentet så att det blir rakt. (bild 9)
¤ - Tänk på att endast en tavelhängare inte räcker. Då kan lampetten komma att hänga snett.
¤ - Ljushylsan kan antingen skruvas fast eller limmas med trälim.
¤ - Varianten på lampetten i mitten på fotot är fyndig. Böj en 1 mm metalltråd till en form som sätts i en liten rundstav. Det ger en kul skuggeffekt.
Borra ett 8 mm hål, såga av- och limma dit en 8 mm rundstav, som kan sticka upp 20 mm och i toppen på rundstaven borrar du ytterligare ett 1 mm hål där du sticker ner metalltråden. Tråden böjer eleven själv.
Du får dessutom med aspekten med olika materials kombinationsmöjligheter.
Diskussionsfrågor:
*När man ska mäta inför geringssågningen bör man inte börja mäta direkt från ena kanten. Varför inte? Visa att den ena sidan kan vara sned.
Varför bör man inte borra i mitten av hyllplanet? (Ljuset kommer för nära bakstycket) Varför är sammansättningsmetoden extra viktig när eld är inblandat?
Bedömningsmatris: Ljuslampett
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|