- Snabbfakta
- Ljusstake för högtid
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3 v.
- Material
- Metalltråd 1,5 mm och furuträbit
- Uppgift
Uppgiften skapades för att fylla ut några lektioner innan jul.
Eleverna tillverkar en ljusstake med en tillhörande böjd metalltråd.
Metalltrådsformen ska utgå ifrån någon högtid. En symbol om man så vill.
Ljusstaken ska även på något sätt stabiliseras så att den inte kan trilla så lätt.
Eleven har begränsat med tid och ska arbeta så självständigt om möjligt!
- Förberedelser
Dela ut träbitar som har måtten x (valfritt) Hyvla endast 2 sidor.
Se till att alla får varsin ljusshållare i metall och erbjud metalltråd som är 1,5 mm tjock.
- Elevuppgift
- Ljusstake för högtid
Du får lära dig:
- Att böja metalltråd
- Hur form, funktion och kvalitet kan och bör samverka
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Du kommer att få en smalare träbit som utgångspunkt.
Du ska, av träbiten, under endast tre lektioner tillverka en ljusstake för ett högt ljus.
Du ska borra ett hål för en ljushållare i metall och stabilisera ljusstaken på något valfritt sätt så att den inte kan ramla.
Du ska dessutom böja en metalltråd ( 1,5 mm tjock) och placera någonstans bredvid ljuset.
Metalltråden ska formas till någon högtidssymbol och den ska sedan ner i ett 1,5 mm hål som borras i träbiten.
Du ska försöka att arbeta så självständigt som möjligt när du väljer arbetsmetoder och när du planerar för stabiliseringen av ljusstaken.
Krångla inte till uppgiften utan tänk form och funktion och att lagom är ofta bättre!
Undervisningsstöd: Ljusstake för högtid
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
Uppgiften skapades för att det saknades tre lektioner innan jul ett år men att man ändå skulle kunna väga in detta kortare arbete inför betygssättningen. Vill man bara ha det som en utfyllnadsuppgift har man det, men står läraren och tvekar inför betyget kan det vara bra med lite hjälp till att fatta beslut!
Visa ett exempel på hur en ljusstake med en böjd metallform kan se ut.
Kanske vill man visa vilka tänger som är lämpliga att böja med och mallar att böja runt.
Själv brukar jag borra det lilla hålet (1,5 mm) åt eleverna eftersom de annars väldigt lätt kan bryta borret.
Jag startar uppgiften med ge dem en träbit med en plansida och en långsida hyvlade. Jag säger inget utan
väntar och ser vilka som själva tar sig an att slipa de övriga sidorna.
Jag brukar visa på mitt eget exempel hur lätt ljusstaken kan välta om man inte tillverka ett stöd.
Min erfarenhet är att de gärna vill krångla till uppgiften genom olika materialkombinationer och metallformationer. Du kan som lärare sätta gränser men tala om att Less is more! Bedömningen blir inte bättre bara för att man gör något komplicerat.
Jag betonar också vikten av att vara självständig, så formge inget som du inte tror dig kunna fixa på egen hand.
Eftersom det i dag är många barn som firar olika högtider får man välja vilken högtid man vill och forma en metalltråd
utifrån högtiden man önskar.
Det ligger annars nära till hands att arbeta mot julens olika symboler när man böjer tråden.
Ett av betygskriterierna som ska bedömas är att "Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ."
Här går jag runt och ställer frågor till varje elev (och antecknar) för att få underlag till att bedöma detta KK.
Ljushållaren kan till sist fästas med en kortare skruv i botten.
Bedömningsmatris: Ljusstake för högtid
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|