- Snabbfakta
- Metallfigur 4-6
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Kallbockning
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Plattjärn 15 x 2 mm
- Uppgift
Eleven formger, böjer och bockar plattjärn till en figur med egen form.
Denna kan användas till ett grytunderlägg eller bara som prydnad om man så vill!
Syftet är att lära sig att arbeta i grövre metall och även lite fakta om materialet järn.
- Förberedelser
Plattjärn 15 x 2 mm
Bockningsmallar (se bild i undervisningsstödet.)
Popnitar
Grov hammare/släggor
Pelarborrmaskin
Ett antal skruvstycken
Se filmen!
. 
- Elevuppgift
- Metallfigur 4-6
Du får lära dig:
- Att skissa fram olika rörelsefigurer
- Att bocka och böja plattjärn
- Att nita med popnit.
- Lite om järn i olika format och former
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Vi tittar tillsammans på hur man kan skissa fram olika figurer utifrån en lämplig storlek.
Du får mäta hur mycket plattjärn du kommer att behöva och därefter såga upp ditt material.
Du kommer sedan att få borra hål med pelarborrmaskinen inför kommande nitning.
Därefter bockar och böjer du din figur efter din mall och sedan nitar du ihop delarna.
Dokumentera ditt arbete genom att ta bilder under processen och skriv lite om vad du gjort.
Detta gör du fortlöpande i en blogg i det digitala programmet Grupprummet.'

Undervisningsstöd: Metallfigur 4-6
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4-6
:Detta är ett bra arbetsområde för att få känna på lite grövre metallmaterial. Jag har gjort uppgiften med år 6 och år 8.
Vi började med att titta på denna film om stål.
När det gäller de yngre så är det svårt om man inte tänker på följande:
Låt dem inte formge för komplicerade former. Håll det enkelt! (färre bockningar) Det var markant svårare för 6:orna än för 8:orna!
För alla åldrar underlättar följande:
Se till att ha så många skruvstycken som möjligt då det annars blir långa köer vid bockningsmomentet.
Ernbjud gärna många tyngre hammare/slägghammare vid bockningen.
Var noggrann med att bocka åt rätt håll så att man slipper bocka tillbaka vilket är jobbigt!
Var noggrann med att slå körnslagen i mitten på plattjärnet för annars passar hålen dåligt inför nitningen.
Huvudet är lite knepigt och får justeras lite efter böjningen.(se filmen)
Vi spraymålade figurerna i slutet vilket nog var det eleverna tyckta var roligast:)
Häng en tunn tråd i huvudet, häng upp och spraya lite på håll. Häng sedan upp för torkning. (Se bild på lämpligt förfarande)

Kallbockningsmallar till huvudformen
Bedömningsmatris: Metallfigur 4-6
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|