För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven formger, böjer och bockar plattjärn till en figur med egen form.
Denna kan användas till ett grytunderlägg eller bara som prydnad om man så vill!
Syftet är att lära sig att arbeta i grövre metall och även lite fakta om materialet järn.
Uppgiften kan utvecklas till att man även tillverkar ett underlag att stå på eller ett
föremål som svärd, hatt, eller kanske metspö?
Plattjärn 15 x 2 mm
Kallbockningsmallar (se bild i undervisningsstödet.)
Popnitar + popnitstång
Grov hammare/släggor
Pelarborrmaskin
Ett antal skruvstycken
Se filmen!
.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Vi tittar tillsammans på hur man kan skissa fram olika figurer utifrån en lämplig storlek.
Du får mäta hur mycket plattjärn du kommer att behöva och därefter såga upp ditt material.
Du kommer sedan att få borra hål med pelarborrmaskinen inför kommande nitning.
Därefter bockar och böjer du din figur efter din mall och sedan nitar du ihop delarna.
Dokumentera ditt arbete genom att ta bilder under processen och skriv lite om vad du gjort.
Detta gör du fortlöpande i en blogg i det digitala programmet Grupprummet.'
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
:Detta är ett bra arbetsområde för att få känna på lite grövre metallmaterial. Jag har gjort uppgiften med år 6 och år 8.
Vi började med att titta på denna film om stål.
När det gäller de yngre så är det svårt om man inte tänker på följande:
Låt dem inte formge för komplicerade former. Håll det enkelt! (färre bockningar) Det var markant svårare för 6:orna än för 8:orna!
För alla åldrar underlättar följande:
Se till att ha så många skruvstycken som möjligt då det annars blir långa köer vid bockningsmomentet.
Erbjud gärna många tyngre hammare/slägghammare vid bockningen.
Var noggrann med att bocka åt rätt håll så att man slipper bocka tillbaka vilket är jobbigt!
Var noggrann med att slå körnslagen i mitten på plattjärnet för annars passar hålen dåligt inför nitningen.
Huvudet är lite knepigt och får justeras lite efter böjningen.(se filmen)
Vi spraymålade figurerna i slutet vilket nog var det eleverna tyckta var roligast:)
Häng en tunn tråd i huvudet, häng upp och spraya lite på håll. Häng sedan upp för torkning. (Se bild på lämpligt förfarande)
Kallbockningsmallar till huvudformen
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |