- Snabbfakta
- Metalltavla
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 3 v.
- Material
- 4 mm plywood och remsor i tunn bleckplåt ca 20 mm breda. Vattenbaserad lack samt ögon i plast.
- Uppgift
Vi böjer plåtremsor efter en tänkt form och tolkar ett uttryck i föremålet! Det blir en tavla!
- Förberedelser
4 mm plywoodplatta 20 x 15 cm till varje elev och hos plåtslagaren klipps 20 mm breda bleckplåtsremsor.
Ordna också ögon till varje elev!

- Elevuppgift
- Metalltavla
Du får lära dig:
- Hur man gör en enklare skiss
- Lite om plywood. Vad är det?
- Lite om olika metaller och vad är plåt?
- Hur man kan arbeta i metall
- Hur man med färg, form och egna idéer kan påverka föremålets uttryck
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift
Du ska tillverka en metalltavla genom att böja en plåtremsa efter en planerad form.
Den formen ritar du på ett planeringsdokument som du får av läraren.
Formen bör inte vara för komplicerad utan med några få enklare böjningar och bockningar.
Plåtformen fästs med lack på en plywoodbit som du gärna får måla i någon färg.
Som avslutning kan du sedan placera ”ögon” någonstans inne i figuren och på så sätt ge formen ett intressant och roligt uttryck. Försök berätta om det uttryck du valde.

Undervisningsstöd: Metalltavla
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Syftet är att eleverna ska få bekanta sig med metall på ett relativt enkelt sätt och för att tidigt börja arbeta med slöjdföremåls uttryck.
Metalltavlan kan även fungera som ett kastrullunderlägg om man är försiktigt vid användandet.
Jag tänker att man gott kan utgå ifrån någon berättelse för att skapa bilder i huvudet på eleverna. Det finns många sagor/fabler om väsen och troll t.ex. där man inte behöver avbilda någoting exakt utan diffusa bilder och former kan på ett enkelt sätt tecknas.
Jag förbereder mig genom att köpa in bleckplåt, som är billigare än många andra metaller, samt att den går att få ganska tunn. Jag använder mig av 0.38 mm tunn plåt.
Hos närmsta plåtfirma brukar jag sedan få klippt plåten i 20 mm breda remsor.*
Vi pratar om olika metaller innan jag visar de remsor vi ska använda.
Vi pratar om vad plywood är för material och alla får en bit på 200 x 150 mm. (4 mm tjock)
Eleverna får sedan slipa kanterna och måla en grundfärg på den ena sidan.
Givetvis pratar vi först om olika grova slippapper och hur man målar snyggt.
Eleverna får rita av plywoodkonturen på ett vitt papper.
Jag tar sedan upp viktiga aspekter att tänka på innan man ritar formen som ska böjas.
1) Ej för krångliga svängar 2) Inte för nära kanten 3) Formen bör inte likna något speciellt
Den tredje aspekten är för att eleven inte ska känna av ett misslyckande då det är svårt att avbilda något som finns.
men också för att själva tolkningsmomentet blir intressantare om formen inte är given på förhand.
På idébladet ser du hur vi först böjer en tunn ståltråd efter formen. Det blir en första kontakt med metall och ett bra sätt att mäta längden på sträckan. Man kan sedan mäta ståltråden och klippa av en lika lång plåtremsa.
Böj plåten med händerna efter formen. Bocka med hjälp av fasta runda former eller t.ex. raka plattjärn.
Använd hammare vid behov. (se idéblad)
Man får i slutet kanske hjälpa eleven att bocka och böja formen så den ligger någorlunda rakt mot underlaget inför fastsättandet.
Sedan lackar eleven flödigt på plywooden, och som på idébladsbilden måste det torka vågrätt annars rinner lacken.
Använd vattenbaserad lack.
Vi borrar två små hål i hörnen så man lätt kan nåla upp den på väggen.
Till sist får eleven välja ett eller två plastögon att klistra fast någonstans i tavlan för att ge den ett uttryck. Använd gärna dokumentet
där man får tolka både sin egen figur men även en kamrats figur. Läs sedan upp de olika tolkningarna vilken brukar bli roligt!
Tips:* Dessa plåtremsor går även utmärkt att tillverka pepparkaksformar av.
Bedömningsmatris: Metalltavla
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|