- Snabbfakta
- Mode historia 1900-talet och fram
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Utveckla idéer.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 1-3 v.
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Här får eleverna en genomgång av modets historia från sekelskiftet till idag. Efter genomgången designar/formger eleverna ett plagg där de hittar inspiration ifrån något valfritt årtionde. Efter skissandet skriver eleverna sin tolkning.
- Förberedelser
Ni måste läsa in er på mode historia. Till er hjälp kan ni titta här:
100 Years of Fashion: Women
100 Years of Fashion: Men
100 Years of Fashion: Gals vs. Guys
100 Years of Fashion: Wedding Dresses
- Elevuppgift
- Mode historia 1900-talet och fram
Du får lära dig:
- Om modehistoria från 1900-talet och fram till idag
- Skissteknik
- Hur du sätter ord på din tolkning (resonerar)
Du kommer bedömmas i:
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
I denna uppgift skall vi titta närmre på modehistorian från 1900-talets början och fram till idag. Varför har vi klätt oss som vi gjort.
Ni kommer att få inspireras av ett årtionde och formge ett klädesplagg.
Till sist skall du sätta ord på din tolkning med hjälp av ditt resonemang.
Undervisningsstöd: Mode historia 1900-talet och fram
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Jag visar den här film för att eleverna skall få en förståelse för vad det innebär att resonera kring något. Efter filmen ger jag tre förslag på olika resonemang i ett slöjdperspektiv på en E, C och A nivå.
Bedömningsmatris: Mode historia 1900-talet och fram
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|