För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Här får eleverna en genomgång av modets historia från sekelskiftet till idag. Efter genomgången designar/formger eleverna ett plagg där de hittar inspiration ifrån något valfritt årtionde. Efter skissandet skriver eleverna sin egen idé/omarbetning. Detta är en mer teoretisk uppgift som också passar bra som vikarieuppgift. Man kan bredda uppgiften låta eleverna arbeta med att skapa ett collage över ett visst årtionde eller sy ett plagg som inspirerats av ett årtionde.
Ni måste läsa in er på mode historia. Till er hjälp kan ni titta här:
100 Years of Fashion: Women
100 Years of Fashion: Men
100 Years of Fashion: Gals vs. Guys
100 Years of Fashion: Wedding Dresses
Du får lära dig:
Du kommer bedömmas i:
Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
I denna uppgift skall vi titta närmre på modehistorian från 1900-talets början och fram till idag. Varför har vi klätt oss som vi gjort.
Ni kommer att få inspireras av ett årtionde och formge ett klädesplagg.
Till sist skall du sätta ord på din idé/omarbetning med hjälp av ditt resonemang.
Förmågor att utveckla:
Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9:
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |