- Snabbfakta
- Pall
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca en termin
- Material
- Se stöddokument ang. trä. Textilt handlar det om olika textila material
- Uppgift
Under en termin arbetar elverna med att tillverka en pall i båda slöjdarterna.
Man arbetar med ritningslära och textila mönster.
- Förberedelser
Förbered med rätt dimensioner på trä (se undervisningsstöd) och inhandla skumplast till sitsen.

- Elevuppgift
- Pall
Du får lära dig:
- Hur man kan tänka tematiskt med former, färger och mönster
- Hur man måttsätter en ritning
- Hur du kan arbeta och utveckla idéer
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska efter en modell få tillverka en pall i trä med en sits i textilt material.
Du kan få påverka formen på benen men ska tänka på att hållfastheten inte påverkas negativt av en för klen design.
Din palldyna av textilt material får gärna kopplas samman med formen på benen så att man kan hitta en tanke bakom valen.
Tänk Form, funktion och kvalitet.
Lycka till!
Undervisningsstöd: Pall
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
Uppgiften kräver att man talar om för eleverna att man kommer att arbeta i båda slöjdmaterialen och därför måste lägga tid i båda salarna. Efter gemensam introduktion och ritningslära kan en grupp med fördel börja i träslöjden medan den andra gruppen samtidigt startar med det textila.
Förklara noggrant uppgiften och att man kan tänka på att kombinera den textila delen med formen i benen på träpallen. Hur kan man göra det på ett kreativt sätt? Diskutera!
Ett syfte med uppgiften är även att lära sig måttsätta en ritning på ett enkelt sätt.
Extra: Vill man så kan man även upprätta en kaplista där man systematiskt kan plocka fram allt material som behövs till pallen. Kopieringsmaterial till kaplistan finns med som stöddokument och du som lärare väljer själv om ni vill arbeta på detta sätt.
Gå igenom vad måttpilar, måttgränslinjer och att man sätter ut mått i mm utan att skriva ut enheten efteråt. (Alla som kan ritningslära vet att det alltid står i mm.)
Visa dem dokumentet Enkel ritningslära.
Därefter kan eleven få underlaget där man ser pallen utan mått utsatta och får till uppgift att rita dit måtten efter dina (lärarens) instruktioner. Se dokumentet Lärarens ritningsmall.
Inne i ritningen (eller på ytterligare en kopia) kan eleven sedan få skissa på ett förslag på hur formen på benen ska se ut.
I trä- och metallslöjden tillhandahålls två dimensioner av brädor. Till sitsen(19 mm tjock och 125 mm bred) och till benen (19 mm tjock och 100 mm bred). Man kan bearbeta brädorna genom att ha hyvlat ena plansidan och ena kantsidan. (Se Lärarens ritningsmall för att räkna ut den sammanlagda åtgången på trämaterial per elev.)
Övrigt grundmaterial till stödlister ordnas till eleverna. Såga upp längre lister på
23 x 23 mm där två sidor hyvlas och eleverna får sedan fundera ut resten.
Visa hur man grovkapar med fogsvansen, ritar med strykmåttet och hur man hyvlar ner till linjen. Därefter hur man med pennan, stålskalan och vinkelhaken markerar på brädan var man ska såga med geringssågen. De får sedan själva bestämma i vilken ordning de vill ta fram pallens alla delar.ha Bra är att gjort en egen pall som visningsobjekt så att eleverna själva kan mäta, studera och lista ut var hål för skruvar ska märkas ut och förborras.
Givetvis går man noggrant igenom momentet med skruvning. Hur stora ska hålen vara och hur väljer man skruv? Varför förborrar man och vad är att försänka för en skruv?
Vid tillfälle ritas formen på benen och sedan sågas de ut på den elektriska figursågen.
När de kommer till själva sammansättningen av pallen får de använda det stöddokumentet som finns tillgängligt med illustrerande bilder.
Som avslutning får eleven utvärdera sitt arbete. Se dokument!
Bedömningsmatris: Pall
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|