- Snabbfakta
- Pennförlängare
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Lind
- Uppgift
Som en extrauppgift kan man göra denna lilla pennstumpsförlängare i lind.
Eleven formger sin egen pennförlängare, borrar och behandlar ytan på något sätt.
Utvärderar sitt arbete och bedöms i 2 kunskapskrav
- Förberedelser
Erbjud en träbit i lind och ev. idébladet att arbeta efter.

- Elevuppgift
- Pennförlängare
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Med hjälp av idébladet kan du tillverka en pennförlängare.

Undervisningsstöd: Pennförlängare
Bäst är att borra hål för pennan innan man börjar forma biten. Det spricker
lättare annars om man väntar tills formningen är färdig.
Bedömningsmatris: Pennförlängare
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|