För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Att i plåt tillverka ett eget designat smycke.
Låt bilderna inspirera men låt dem helst inte kopieras!
Olika metaller i plåt helst inte tjockare än 0,5 mm då det är svårt att klippa i.
Ha guldsmedssaxar och nålfilar tillgängliga, drivhammare, dekorationspunsar och lödmaterial.
Som lärare är det fördelaktigt att lära sig olika sätt att dekorera i plåt för att kunna visa detta.
Uppgift:
Du får designa ditt eget smycke i plåt, lära dig att dekorera, bocka, och ev. löda.
Inspireras av former och bilder i idébladet men kopiera helst inget.
För att kunna ge förutsättningar för en bred tillverkning i form och material är det bra att tillhanda ha
olika metaller, dekorationspunsar och bokstäver, ritsnål, nålfilar och metalltråd.
Läs också gärna på hur man kan dekorera på olika sätt så att du kan undervisa eleven.
Gasol för att löda är bra och någon form av putsmedel till efterarbetet.
Se filmer om lödning och dekoreringstekniker i Övrigt stöd.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |