- Snabbfakta
- Ros
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Plåt 0,5 mm, ståltråd 1,5-2 mm samt ull till tovning
- Uppgift
Eleven får i tunn valfri plåt tillverka en ros med stjälk i tovad ståltråd!
- Förberedelser
Det bör finnas 0,5 mm tjock koppar, mässing och aluminiumplåt samt 1,5-2 mm tjock metalltråd.
Till stjälk och blad behövs ull till att tova.
Se idéblad för vidare stöd.

Elevuppgift: Ros
Uppgift:
Du kan med hjälp av idébladet tillverka en ros i metall med en tovad stjälk och blad.
Undervisningsstöd: Ros
Denna lilla ros kan göras på olika sätt.
Att göra en ros på detta sätt fungerar bra men är inte heller utan svårigheter.
Jag har valt att göra bladen i plåt. Plåten bör inte vara tjockare än 0,5 mm då eleverna annars får väldigt svårt med att klippa i den.
Rosen blir stabilare ju tjockare metalltråden i stjälken är. Det kluriga är då att ju tjockare tråd desto svårare att tvinna den under bladen.
Ett sätt att sedan ta till vara på den färdiga rosen är att antingen sätta den i en riktig kruka eller annars på en vacker okantad träplatta och då kan stjälken vara tunnare och ni kan fästa rosen med ett par märlor.
Ett tips för att kunna forma bladen som man vill är att klistra tovningen runt ett tunt blad av bläckplåt. Det går lätt att böja.
Inför bedömning av kunskapskravet där eleven ger egna omdömen kan det bifogade dokumentet vara till hjälp.
Bedömningsmatris: Ros
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|