- Snabbfakta
- Samlarskåp
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Furuträ, plywodd 4 mm och transparent bonoplex (plexiglas)
- Uppgift
Eleven tillverkar ett skåp i valfri storlek där man kan samla på olika saker.
Det kan sättas upp i hemmet som dekoration fylld med ex. vinkorkar, mynt, kapsyler, legobitar,
kulor, pusselbitar, plastkorkar, teskedar, kvitton eller annat roligt som kan ge ett annorlunda kul intryck på väggen.
- Förberedelser
Egentligen inte så mycket mer än att ha material tillgängligt.

- Elevuppgift
- Samlarskåp
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Tillverka ett samlarskåp i valfri storlek. Tänk dock inte för stort!
Framtill kommer du att ha en genomskinlig plexiglasskiva.
Bilden är din inspiration för att sedan själv formge ditt skåp i din färg och i ditt uttryck!
Fundera på vad du vill samla på. Skåpet blir mer som en rolig tavla än som ett skåp.
Försök att följa idébladet när du arbetar.

Undervisningsstöd: Samlarskåp
Inte mycket stöd behövs!
Tänk på att inte spänna fast plexiglaset för hårt när eleven borrar. Det spricker lätt.
Bedömningsmatris: Samlarskåp
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|