- Snabbfakta
- Skål
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Plåt 0,5- 1 mm
- Uppgift
Eleven tillverkar en skål i metall.
- Förberedelser
Plåt 0,5 - 1mm. Förslagsvis koppar, mässing eller varför inte nysilver.
Drivhammare och betbad för rengöring mellan glödningarna.
Gasolbrännare behövs vid glödning av plåten mellan drivningarna.
Ev. tennpasta om man vill förtenna insidan. Var då försiktig med innehållet i pastan och ev. rökutveckling.

- Elevuppgift
- Skål
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka en skål i någon metall.
Försök tänk ut en egen form på din skål.

Undervisningsstöd: Skål
Det som behövs är plåt 0,5 - 0,7 mm. (tjockare plåt kan vara svår att klippa.)
Ett par olika djupa formar för att driva skålen i. Olika driv- och planeringshammare samt
bedbad som bl.a. finns att köpa hos Skara Slöjd-detaljer.
Ett kratsborste med mässingborst är lämplig för skonsam borstning efter betbadet.
Se idébladet om hur man kan göra en skål i metall.
Bedömningsmatris: Skål
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|