För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar en skål i metall.
Plåt 0,5 - 1mm. Förslagsvis koppar, mässing eller varför inte nysilver.
Drivhammare och betbad för rengöring mellan glödningarna.
Gasolbrännare behövs vid glödning av plåten mellan drivningarna.
Ev. tennpasta om man vill förtenna insidan. Var då försiktig med innehållet i pastan och ev. rökutveckling.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka en skål i någon metall.
Försök tänk ut en egen form på din skål.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
Det som behövs är plåt 0,5 - 0,7 mm. (tjockare plåt kan vara svår att klippa.)
Ett par olika djupa formar för att driva skålen i. Olika driv- och planeringshammare samt
bedbad som bl.a. finns att köpa hos Skara Slöjd-detaljer.
Ett kratsborste med mässingborst är lämplig för skonsam borstning efter betbadet.
Se idébladet om hur man kan göra en skål i metall.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |