- Snabbfakta
- Sked i metall
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Nysilver 1 mm
- Uppgift
Eleven tillverkar en sked i nysilver och dekorerar denna med olika tekniker.
- Förberedelser
Förutom 1 mm nysilver så behövs gasolbrännare för att glödga metallen efter varje gång man har drivit den djupare.
Det behövs skålformar, olika drivhammare och betbad för att ta bort oxider som bildas efter glödgningen.
En elektrisk gravyrpenna kan ge möjlighet till att skapa härliga egna mönster.
Någon form av putsmedel/putsduk för att få till den sista vackra ytan på skeden!

- Elevuppgift
- Sked i metall
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
- Om metallen nysilver
- Några dekoreringsmetoder i metall
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka en sked i metallen nysilver.
Den kan du sedan dekorera på olika sätt.

Undervisningsstöd: Sked i metall
Nysilver är legering bestående av koppar, zink och nickel. Ju mer nickel desto vitare material.
Den är förhållandevis dyr och bör liksom mässing svalna långsamt i luften efter glödgning.
Namnet har inget med silver att göra!
Följ gärna idébladet för en lämplig arbetsgång.
Bedömningsmatris: Sked i metall
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|