För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar en sked i nysilver och dekorerar denna med olika tekniker.
Förutom 1 mm nysilver så behövs gasolbrännare för att glödga metallen efter varje gång man har drivit den djupare.
Det behövs skålformar, olika drivhammare och betbad för att ta bort oxider som bildas efter glödgningen.
En elektrisk gravyrpenna kan ge möjlighet till att skapa härliga egna mönster.
Någon form av putsmedel/putsduk för att få till den sista vackra ytan på skeden!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka en sked i metallen nysilver.
Den kan du sedan dekorera på olika sätt.
Nysilver är legering bestående av koppar, zink och nickel. Ju mer nickel desto vitare material.
Den är förhållandevis dyr och bör liksom mässing svalna långsamt i luften efter glödgning.
Namnet har inget med silver att göra!
Följ gärna idébladet för en lämplig arbetsgång.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |