För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
På tunn kopparplåt kan du mot en mjuk tretexskiva forma metallen till en skylt eller tavla.
Kopparfolie 0,10 mm, tretexskiva (porös träfiberskiva), självhäftande plastfolie, nubb och
olika modelleringsverktyg som du kan göra själv. (se idéblad)
Med stöd av ett idéblad får du tillverka en skylt eller tavla i tunn tunn plåt.
Man trycker och formar plåten mot ett mjukt underlag så att en tredimensionell
yta uppstår på baksidan.
När denna uppgift läggs ut finns ingen annan metall än koppar att få så tunt.
Var försiktig då plåten kan vara riktigt vass! Allt material har funnits att köpa på Skara Slöjd Detaljer.
Använd gärna lite diskmedel för att det ska gå lättare att "trycka ut" metallen.
Lätt och ekonomiskt fördelaktigt är att tillverka sina egna modelleringsverktyg av enkla rundstavar som
slipas i änden. Tänk på att inte trycka för hårt då plasten lätt kan brista.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |