- Snabbfakta
- Smycken i trä
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Olika träslag
- Uppgift
Eleven får formge och tillverka ett smycke i trä. Det kan vara ett halssmycke, örhänge
eller kanske en brosch. Låt fotona fungera som inspiration.
Visa att olika former av kombinationer av material kan utveckla ett uttryck.
Inget är fel eller fult! Det finns bara olika smak och tycken. Däremot finns det slarvigt och noggrant!
- Förberedelser
Försök att kunna erbjuda en mängd olika träslag som i sin textur och utseende kan ge förutsättningar
för att ge en mängd olika uttryck i elevernas smycken.
Läderremmar istället för kedjor till halssmycken är både billigare och ungdomligare!
- Elevuppgift
- Smycken i trä
Du får lära dig:
- Att formge ett smycke
- Att kombinera olika material, färger och former
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Genom att få titta på exempelbilder och olika träslag ska du formge ditt eget smycke i trä.
Försök att formge smycket på ett intressant sätt. Kombinera gärna material, färger och
former så att uttrycket engagerar och berör den som kommer i kontakt med det.
Inget är fult eller fel. Vi har alla olika smak men dock finns det noggrant och slarvigt utförande.
Börja med att skissa på flera olika former innan du bestämmer dig. Tänk igenom vilket/vilka material
du finner intressanta.
Som avslutning kommer du att få resonera kring ditt processande och din insats.
Lycka till!
Undervisningsstöd: Smycken i trä
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Det finns ju en mängd olika former, färger och material att botanisera bland.
Roligt är därför att kunna erbjuda eleven just mångfalden av detta.
Svårt är att fästa olika material vid varandra och annat än enbart trälim kan vara nödvändigt.
I detta arbetsområde finns ju också möjligheten att prata om just olika träslag, vart de kommer ifrån
och hur man ska förhålla sig till detta. Kanske vill ni enbart arbeta med inhemska träslag. Du som lärare avgör.
Bedömningsmatris: Smycken i trä
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|