För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får formge och tillverka ett smycke i trä. Det kan vara ett halssmycke, örhänge
eller kanske en brosch. Låt fotona fungera som inspiration.
Visa att olika former av kombinationer av material kan utveckla ett uttryck.
Inget är fel eller fult! Det finns bara olika smak och tycken. Däremot finns det slarvigt och noggrant!
Försök att kunna erbjuda en mängd olika träslag som i sin textur och utseende kan ge förutsättningar
för att ge en mängd olika uttryck i elevernas smycken.
Läderremmar istället för kedjor till halssmycken är både billigare och ungdomligare!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Genom att få titta på exempelbilder och olika träslag ska du formge ditt eget smycke i trä.
Försök att formge smycket på ett intressant sätt. Kombinera gärna material, färger och
former så att uttrycket engagerar och berör den som kommer i kontakt med det.
Inget är fult eller fel. Vi har alla olika smak men dock finns det noggrant och slarvigt utförande.
Börja med att skissa på flera olika former innan du bestämmer dig. Tänk igenom vilket/vilka material
du finner intressanta.
Som avslutning kommer du att få värdera din insats.
Lycka till!
Det finns ju en mängd olika former, färger och material att botanisera bland.
Roligt är därför att kunna erbjuda eleven just mångfalden av detta.
Svårt är att fästa olika material vid varandra och annat än enbart trälim kan vara nödvändigt.
I detta arbetsområde finns ju också möjligheten att prata om just olika träslag, vart de kommer ifrån
och hur man ska förhålla sig till detta. Kanske vill ni enbart arbeta med inhemska träslag. Du som lärare avgör.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |