- Snabbfakta
- Spiktavla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3-4 v.
- Material
- Furubräda
- Uppgift
Eleverna tillverkar en namnskylt (ev. med krokar) och går igenom fiberriktning, några grundläggande verktyg och tekniker.
En liten bonus är att läraren får lite hjälp med att lära sig namnen på eleverna om detta är första uppgiften!
- Förberedelser
Furubräda som är tjock nog att spika nubb i.
Krokar, nubb och tavelhängare.
- Elevuppgift
- Spiktavla
Du får lära dig:
- Lite om ett träslag och om hur fibrerna går i träet.
- Att använda några verktyg och eventuellt hur man sätter dit krokar och tavelhängare.
Uppgift:
Du ska få tillverka en namnskylt där du får spika din namn med små spik (nubb).
Undervisningsstöd: Spiktavla
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker.
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Undersökande av olika materials egenskaper
Se till att furubrädan är tillräckligt tjock för att nubben inte ska gå igenom.
Lämpligt här kan vara att visa hur fiberriktningen går och vad som kan hända
om man ev. filar i ändträet.
Se idéblad för ytterligare förslag på arbetsgång.
Bedömningsmatris: Spiktavla
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|