- Snabbfakta
- Strumpor- och vantdjur
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Återbruk
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 3 v.
- Material
- Strumpor och fingervantar, gummiband, ögon, piprensare och annat material att dekorera djuren med
- Uppgift
Eleverna ska under 3 v. återbruka strumpor och fingervantar till djur.
Eleverna kan själv få skapa och derkorera sina djur med saker från återbrukslådan eller sådant
som de själv tar med sig till slöjden som de vill dekorera sina djur med.
- Förberedelser
Några veckor innan återbruksrbetet ska starta är det bra att informera vårdnashavare och elever att strumpor och vantar behövs tas med till slöjden.
Be kollegor att bidra med överblivna strumpor och ensamma fingervantar.
Gör gärna några visningsex som eleverna kan känna och klämma på samt en enklare instruktion att följa. Jag tog en turtorial från nätet som jag översatte från engelska till svenska och betonade de bergreppen som eleverna stöter på i arbetet.

- Elevuppgift
- Strumpor- och vantdjur
Du får lära dig:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska under några veckor skapa ett djur av din/dina strumpor och fingervantar.
Djuren ska vara ihopsydda med ögon och en annan dekoration som du väljer.

Undervisningsstöd: Strumpor- och vantdjur
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Strumpmaskarna går ganska fort att göra, se till att det finns många strumpor och vantar som eleverna kan gå loss på.
Utveckla genom att ha ett tema ( t.ex fjärilar, sommar, halloween) som eleverna får skapa, dekorera och forma sina djur till.
Diskutera hållbar utveckling och hur viktigt det är att ta hand om de resuser vi har genom att återbruka material och lämna de saker man inte vill ha längre till återvinningen.
Bedömningsmatris: Strumpor- och vantdjur
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|