- Snabbfakta
- Sy en grillvante
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-2 v.
- Material
- Bomullstyg, volymmellanlägg, återanvända gamla textilier
- Uppgift
Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning och syr en grillvante med foder och volymmellanlägg (filmen kan användas som arbetsbeskrivning).
Moment som övas på är:
- klippa ut mönsterdelarna i tyg
- följa rätt sömsmån
- sy med rätt sömsmån
- pressa på mellanlägg
- vränga och stoppa med vadd
- sy smygstygn/kaststygn
- Förberedelser
Eleverna behöver ha symaskinskunskaper.

- Elevuppgift
- Sy en grillvante
Du kommer att få lära dig:
- Följa en arbetsbeskrivning
- Hur man tänker när man syr ett föremål med foder
- Olika moment med symaskinen
- Sy kaststygn (smygstygn)
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall få framställa en grillvante av olika textila material. Ni kommer att få följa en arbetsbeskrivning steg för steg.

Undervisningsstöd: Sy en grillvante
Jag brukar göra upp olika steg och fästa på ett A4 papper och sätta upp på tavlan. Då kan eleverna titta och vända och vrida på delarna för att förstå stegen. Jag har ibland använt mig av gamla kläder och textilier. Bra uppgift för återbruk.
Det är bra att prata om följande begrepp:
- Rätsida och avigsida
- Räta mot räta
- Sömsmån
- Att vränga
- Foder
- Tvärnåla
- Volymmellanlägg
- Kaststygn/smygstygn
- Etikett
Bedömningsmatris: Sy en grillvante
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|