För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning och syr en grillvante med foder och volymmellanlägg (filmen kan användas som arbetsbeskrivning).
Moment som övas på är:
- klippa ut mönsterdelarna i tyg
- följa rätt sömsmån
- sy med rätt sömsmån
- pressa på mellanlägg
- vränga och stoppa med vadd
- sy smygstygn/kaststygn
Eleverna behöver ha symaskinskunskaper.
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
Uppgift:
Ni skall få framställa en grillvante av olika textila material. Ni kommer att få följa en arbetsbeskrivning steg för steg.
Jag brukar göra upp olika steg och fästa på ett A4 papper och sätta upp på tavlan. Då kan eleverna titta och vända och vrida på delarna för att förstå stegen. Jag har ibland använt mig av gamla kläder och textilier. Bra uppgift för återbruk.
Det är bra att prata om följande begrepp:
- Rätsida och avigsida
- Räta mot räta
- Sömsmån
- Att vränga
- Foder
- Tvärnåla
- Volymmellanlägg
- Kaststygn/smygstygn
- Etikett
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |