- Snabbfakta
- Sy en höna
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-3v
- Material
- Bomullstyg, filttyg, garn och bomullsnöre
- Uppgift
Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning och syr en höna (filmen kan användas som arbetsbeskrivning).
Moment som övas på är:
- klippa ut mönsterdelarna i tyg
- följa rätt sömsmån
- sy hörnen
- vränga och stoppa med vadd
- sy smågstygn/kaststygn
- Förberedelser
Eleverna behöver ha kunskap om symaskinen innan man börjar arbeta. Denna uppgift är perfekt till påsk när du som lärare vill tömma lapplådan.

- Elevuppgift
- Sy en höna
Du kommer att få lära dig:
- Följa en arbetsbeskrivning
- Hur man tänker när man skapar 3 dimensionella objekt av tyg
- Olika moment med symaskinen
- Sy kaststygn (smygstygn)
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall få framställa en höna av olika textila material. Ni kommer att få följa en arbetsbeskrivning när ni tillverkar hönan.

Undervisningsstöd: Sy en höna
Jag brukar göra upp olika steg och fästa på ett A4 papper och sätta upp på tavlan. Då kan eleverna titta och vända och vrida på delarna för att förstå stegen.
Det är bra att prata om begreppen:
- Rätsida och avigsida
- Räta mot räta
- Sömsmån
- Att vränga
- Tvärnåla
- Vadd
- Kaststygn/smygstygn
Bedömningsmatris: Sy en höna
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|