- Snabbfakta
- Tolka med ram och spegel
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Valfria
- Uppgift
Eleven ska i en tavla med en spegel (förhandlingsbart:) , tolka en formgivare/konstnär eller ett byggnadsverk.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, kultur, arkitektur och design vara
utgångspunkter för skapandet.
- Förberedelser
Gå till det lokala glasmästeriet och be om spegelspillbitar.
Nedan: Elevexempel
Carolina Gynning Vikingakultur Akropolis FN-skrapan

- Elevuppgift
- Tolka med ram och spegel
1) Du ska tolka en formgivare/konstnär eller byggnadsverk i en tavla och gärna med en spegel i.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera! Gör din egen tolkning!
Ta gärna intryck av kända exempel, konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din färdiga spegeltolkning.
Ta utgångspukt i någon stil och designa din egen produkt
2) Ditt arbete ska föregås av en skiss och en måttsatt ritning.
3) Du ska med valfria digitala hjälpmedel dokumentera ditt processande
kontinuerligt med några få bilder och text.
4) De specifika material och inspirationskällor (personer/designers/byggnadsverk) du använder vill jag att du letar fakta/information om och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.
GOLDEN GATE PICASSOS BIG BEN
Undervisningsstöd: Tolka med ram och spegel
Fråga runt när det gäller speglar. Jag fick gladeligen, av ortens glasmästeri, en mängd spegel-spillbitar.
Alternativt får man köpa in dessa eller kanske hitta på loppis?
Flera elever hade svårt att komma igång och då gav jag tipset att t.ex. tänka sig att man var Pablo Picasso som skulle designa Big Ben, Golden Gate bridge eller kanske Turning Torso. Hur hade det sett ut då? Leta fakta om en kultur och illustrera det i en tavla? Om den kinesiska muren hade byggts av inkaindianerna - Hur hade de byggt den? o.s.v, o,s.v
Se bildexempel på färdiga elevalster.
Här ville jag bl.a. komma åt tolkningen och inte bara idén utan även hur man väljer att illustrera idén. (material, former och kreativiteten)
Jag försökte även få dem att visa upp sina breda kunskaper i olika material och i olika tekniker.
Här kommer ytterligare några elevexempel:

CRYSTAL PALACE INDIANKULTUR Skiss Gynning Carolina Gynning (konstnär)
Bedömningsmatris: Tolka med ram och spegel
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|