- Snabbfakta
- Tolka med ram och spegel
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Valfria
- Uppgift
Eleven ska i en tavla med en spegel (förhandlingsbart:) , tolka en formgivare/konstnär eller ett byggnadsverk.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, kultur, arkitektur och design vara
utgångspunkter för skapandet.
- Förberedelser
Gå till det lokala glasmästeriet och be om spegelspillbitar.
Nedan: Elevexempel
Carolina Gynning Vikingakultur Akropolis FN-skrapan

- Elevuppgift
- Tolka med ram och spegel
1) Du ska tolka en formgivare/konstnär eller byggnadsverk i en tavla och gärna med en spegel i.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera! Gör din egen tolkning!
Ta gärna intryck av kända exempel, konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din färdiga spegeltolkning.
Ta utgångspukt i någon stil och designa din egen produkt
2) Ditt arbete ska föregås av en skiss och en måttsatt ritning.
3) Du ska med valfria digitala hjälpmedel dokumentera ditt processande
kontinuerligt med några få bilder och text.
4) De specifika material och inspirationskällor (personer/designers/byggnadsverk) du använder vill jag att du letar fakta/information om och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.
GOLDEN GATE PICASSOS BIG BEN
Undervisningsstöd: Tolka med ram och spegel
Fråga runt när det gäller speglar. Jag fick gladeligen, av ortens glasmästeri, en mängd spegel-spillbitar.
Alternativt får man köpa in dessa eller kanske hitta på loppis?
Flera elever hade svårt att komma igång och då gav jag tipset att t.ex. tänka sig att man var Pablo Picasso som skulle designa Big Ben, Golden Gate bridge eller kanske Turning Torso. Hur hade det sett ut då? Leta fakta om en kultur och illustrera det i en tavla? Om den kinesiska muren hade byggts av inkaindianerna - Hur hade de byggt den? o.s.v, o,s.v
Se bildexempel på färdiga elevalster.
Här ville jag bl.a. komma åt tolkningen och inte bara idén utan även hur man väljer att illustrera idén. (material, former och kreativiteten)
Jag försökte även få dem att visa upp sina breda kunskaper i olika material och i olika tekniker.
Här kommer ytterligare några elevexempel:

CRYSTAL PALACE INDIANKULTUR Skiss Gynning Carolina Gynning (konstnär)
Bedömningsmatris: Tolka med ram och spegel
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|