- Snabbfakta
- Tovningstavla
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2 x 3 v.
- Material
- Ull och 4 mm plywood
- Uppgift
Antingen arbetar ni efter ett tema eller fritt. Eleven ska tillverka en ram i plywood och såga ett hål i denna. I hålet ska placeras ett tovat föremål. Ramen får gärna i form och färger höra ihop med det tovade föremålet. En "röd tråd" så att säga.
Vill man ha ett tema- Djur t.ex. kan man avsluta med ett roligt digitalt hjälpmedel.
Ladda ner appen "My talking pet" och titta på vårt exempel på hur resultatet kan bli!
- Förberedelser
Läraren får förbereda för tovning och till detta ska 4 mm tjock plywood till ramen finnas.
- Elevuppgift
- Tovningstavla
Du får lära dig:
- Om hur man kan kombinera material, form och färg till en helhet
- Vad plywood är och hur man arbetar i det.
- Vad tovning är och hur man arbetar med det
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska tillverka en tavelram i plywood. I plywooden ska du såga ut ett hål i någon form.
I hålet ska du sedan placera ett tovat föremål som du får göra i textilslöjden.
Tavlan och tovningen kan utformas hur du vill men du bör ha en tydlig tanke med hela tavlan.
Tänk på hur du kan påverka uttrycket i tavlan med färg, form och materialet?

Undervisningsstöd: Tovningstavla
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel tovning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
Vi har gjort denna idé flera gånger och utvecklat den lite åt både höger och vänster allt eftersom tekniker,
teman och elevers önskemål har påverkat.
Eleven får här arbeta inom en tidsram i båda slöjdarterna. Hen kan lägga upp arbetet efter lusten att arbeta i ”hårt” eller ”mjukt” den veckan och kan på så sätt välja sal. Kravet är bara att hålla utsatt tid. Det är lite speciellt att kunna ha öppna dörrar mellan slöjdsalarna tycker jag.
Först introduceras arbetsuppgiften av båda slöjdlärarna när det gäller hur man kan utveckla idéer och därefter får eleverna tänka ut ett lämpligt motiv. Gärna något med mycket färger i för då blir tovningen mer intressant. Ramen behöver ju heller inte vara rektangulär.
Ofta gör vi motiv där man tovar runt skumplast och på så sätt byggs en tredimensionell skapelse upp. Mycket effektfullt!
Med nåltovningens hjälp kan vi då också fixa till skarpa detaljer som ögon, morrhår eller liknande.
I Textilslöjden får man gå igenom just tovningstekniken medan man i Träslöjden ska såga ut en ram och ett hål någonstans i ramen. Det kan eleven göra i Hégnersågen eller för hand med en lövsåg eller kontursåg.
Senast tog vi även in det digitala hjälpmedlet "My talking pet" när vi hade tema- Djur. Mycket rolig avslutning tyckte alla eleverna.
Nästa steg kan bli att skapa qr-koder till dessa, sätta upp på skolan så att alla som har en qr-scanner kan titta på de "talande" tovningstavlorna.
Eleverna brukar ha en enorm fantasi och det blir nya motiv varje gång. En gång tovade en elev för tunt men upptäckte att placerade man tavlan framför ett fönster så blev effekten fantastisk. Ljuset som passerade genom det tovade lönnlövet gav färgerna ytterligare en dimension.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Tovningstavla
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|