- Snabbfakta
- 4 hjul
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Trä samt komplementmaterial
- Uppgift
Eleverna fick arbeta i grupper om 2 st.
De fick 4 hjul och uppgiften att skapa något utifrån det.
Trä fick bli basen och utifrån det fick man lägga till valfritt material som läraren presenterade.
Alla 5 lektionerna skulle utnyttjas!
- Förberedelser
Olika bitar trä erbjuds som bas och utöver det kan läraren erbjuda olika material som finns tillgängligt
i just er slöjdsal.
Inhandla tillräckligt med hjul i trä!

- Elevuppgift
- 4 hjul
Du får lära dig:
- Hur man kan sätta fast hjul på olika sätt.
- Sammansättningar mellan olika material.
- Samarbeta i mindre grupp.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
Uppgift:
I en grupp om 2 personer ska ni få 4 trähjul.
Ni får sedan fritt arbeta fram något där alla 4 hjulen ska få plats.
En bil är ok men tänk gärna lite mer innan ni bestämmer er!
Det behöver inte vara ett färdmedel eller ett fordon.
Ni måste använda alla lektioner som läraren bestämmer.
Var noggranna i alla moment och tänk på att samarbeta väl!

Undervisningsstöd: 4 hjul
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Arbetet blir lite intressantare när de ska samsas i ett grupparbete. Det är kanske lite mer ovanligt i slöjden och
värdefullt att få göra även i ett praktiskt processande.
Hur man vill bilda grupperna är upp till läraren. Är det ojämnt antal elever finns det oftast någon elev som vill vara själv.
Grupperna fick alltså 4 hjul av trä och helst ska alla hjul finnas med i det slugiltiga arbetet.
Viktigt var att innan start berätta att det finns andra föremål än bilar att tillverka.
Kanske ska man undvika att ge dem för många förslag eftersom ett av bedömningsområdena var att utveckla goda idéer!
Innan start pratade vi lite om hur man kan sätta fast hjul i trä? Spik, skruv eller annat sätt? Finns det fördelar och nackdelar med dessa?
För att inte grupperna skulle bli färdiga vid olika tidpunkter kan man sätta som krav att alla lektioner ska utnyttjas.
Prata gärna om vikten av att samarbeta. Alla ska helst få bidra med förslag till det färdiga föremålet.
Materialförslag:
Blomsterpinnar, metalltråd, snöre/tråd, textila material , bonoplex ,
plywood och fanér, plåtbitar, läderspill och färg
Bedömningsmatris: 4 hjul
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|