- Snabbfakta
- 4 hjul
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Trä samt komplementmaterial
- Uppgift
Eleverna fick arbeta i grupper om 2 st.
De fick 4 hjul och uppgiften att skapa något utifrån det.
Trä fick bli basen och utifrån det fick man lägga till valfritt material som läraren presenterade.
Alla 5 lektionerna skulle utnyttjas!
- Förberedelser
Olika bitar trä erbjuds som bas och utöver det kan läraren erbjuda olika material som finns tillgängligt
i just er slöjdsal.
Inhandla tillräckligt med hjul i trä!

- Elevuppgift
- 4 hjul
Du får lära dig:
- Hur man kan sätta fast hjul på olika sätt.
- Sammansättningar mellan olika material.
- Samarbeta i mindre grupp.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I en grupp om 2 personer ska ni få 4 trähjul.
Ni får sedan fritt arbeta fram något där alla 4 hjulen ska få plats.
En bil är ok men tänk gärna lite mer innan ni bestämmer er!
Det behöver inte vara ett färdmedel eller ett fordon.
Ni måste använda alla lektioner som läraren bestämmer.
Var noggranna i alla moment och tänk på att samarbeta väl!

Undervisningsstöd: 4 hjul
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Arbetet blir lite intressantare när de ska samsas i ett grupparbete. Det är kanske lite mer ovanligt i slöjden och
värdefullt att få göra även i ett praktiskt processande.
Hur man vill bilda grupperna är upp till läraren. Är det ojämnt antal elever finns det oftast någon elev som vill vara själv.
Grupperna fick alltså 4 hjul av trä och helst ska alla hjul finnas med i det slugiltiga arbetet.
Viktigt var att innan start berätta att det finns andra föremål än bilar att tillverka.
Kanske ska man undvika att ge dem för många förslag eftersom ett av bedömningsområdena var att utveckla goda idéer!
Innan start pratade vi lite om hur man kan sätta fast hjul i trä? Spik, skruv eller annat sätt? Finns det fördelar och nackdelar med dessa?
För att inte grupperna skulle bli färdiga vid olika tidpunkter kan man sätta som krav att alla lektioner ska utnyttjas.
Prata gärna om vikten av att samarbeta. Alla ska helst få bidra med förslag till det färdiga föremålet.
Materialförslag:
Blomsterpinnar, metalltråd, snöre/tråd, textila material , bonoplex ,
plywood och fanér, plåtbitar, läderspill och färg.
Bedömningsmatris: 4 hjul
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|