För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna fick arbeta i grupper om 2 st.
De fick 4 hjul och uppgiften att skapa något utifrån det.
Trä fick bli basen och utifrån det fick man lägga till valfritt material som läraren presenterade.
Alla 5 lektionerna skulle utnyttjas!
Olika bitar trä erbjuds som bas och utöver det kan läraren erbjuda olika material som finns tillgängligt
i just er slöjdsal.
Inhandla tillräckligt med hjul i trä!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I en grupp om 2 personer ska ni få 4 trähjul.
Ni får sedan fritt arbeta fram något där alla 4 hjulen ska få plats.
En bil är ok men tänk gärna lite mer innan ni bestämmer er!
Det behöver inte vara ett färdmedel eller ett fordon.
Ni måste använda alla lektioner som läraren bestämmer.
Var noggranna i alla moment och tänk på att samarbeta väl!
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Arbetet blir lite intressantare när de ska samsas i ett grupparbete. Det är kanske lite mer ovanligt i slöjden och
värdefullt att få göra även i ett praktiskt processande.
Hur man vill bilda grupperna är upp till läraren. Är det ojämnt antal elever finns det oftast någon elev som vill vara själv.
Grupperna fick alltså 4 hjul av trä och helst ska alla hjul finnas med i det slugiltiga arbetet.
Viktigt var att innan start berätta att det finns andra föremål än bilar att tillverka.
Kanske ska man undvika att ge dem för många förslag eftersom ett av bedömningsområdena var att utveckla goda idéer!
Innan start pratade vi lite om hur man kan sätta fast hjul i trä? Spik, skruv eller annat sätt? Finns det fördelar och nackdelar med dessa?
För att inte grupperna skulle bli färdiga vid olika tidpunkter kan man sätta som krav att alla lektioner ska utnyttjas.
Prata gärna om vikten av att samarbeta. Alla ska helst få bidra med förslag till det färdiga föremålet.
Materialförslag:
Blomsterpinnar, metalltråd, snöre/tråd, textila material , bonoplex ,
plywood och fanér, plåtbitar, läderspill och färg
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |