För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna arbetar under tre lektioner med att framställa ett hjärta på redan färdig utklippt tygbit. Eleverna väljer olika tekniker och material. I detta fall har everna valt applikation, textilttryck och lappteknik.
För att underlätta så hade jag färdiga utklippta tygbitar i olika färger som eleverna kunde välja bland. Jag hade också gjort visningsmaterial i form av hjärtan med olika tekniker och materialval så att eleverna kunde se vad man kunde göra.
Denna uppgift är relativt okomplicerad när det gäller både tekniker och förberedelser. Jag har låtit eleverna arbeta med mindre moment medan eleverna väntar på att färgen på textiltrycket skall torka, eller elever som blivit klar fort. Det kan t.ex. vara slöjdbegrepp på olika sätt eller idéutveckling i form av att de skall skissa olika slöjdföremål utifrån olika teman.
När eleverna sedan var klara med sitt hjärta på sin tygbit var det jag som sydde ihop lapptäcket till en väggbonad.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall utefter ett givet mått dekorera en bit tyg med ett hjärta. Ni får välja på teknikerna textilttryck, applikation och lappteknik.
När alla sedan sytt sitt hjärta syr vi ihop detta till en väggbonad.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Första lektionen pratar vi om olika tekniker och materialval, eleverna får titta och känna på mina färdiga sydda exempel. Vi pratar om färgval och lite om vad en färg kan uttrycka. Eleverna får sedan börja skissa upp hur deras hjärta skall se ut. Eleverna formger två olika idéer.
Eleverna är noga med att skissen innehåller hjärtat, materialen, teknikerna och måttet.
I slutet av lektionen får eleverna ge elevrespons. Jag sätter eleverna två och två och de får titta på skisserna så att allt finns med.
Därefter får eleverna ge respons på idéerna, utifrån frågan:
- Vilken idé tycker du jag skall välja och varför?
Lektion 2 och 3 går ut på att framställa hjärtanen.
Jag har först en genomgång på hur man gör en applikation, ett textilttryck och på enkel lappteknik.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |