För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Elev får pröva på att klippa, bearbeta, dekorera, borra och handnita i aluminium som är en mjuk och tacksamt metall.
Eleven designar en valfri blomform som sedan arbetas fram i olika tekniker som läraren går igenom.
Till sist formas en bit plywood till underdel där blomman limmas på.
Använder man 0,5 mm aluminiumplåt är det lättare att klippa i denna.
Vill man använda 0,7 mm så är det något svårare att klippa men dekoren kan göras djupare.
Som lärare bör du bekanta dig med de olika teknikerna för att kunna erbjuda eleven så stor
bredd som möjligt när det gäller att arbeta med metall. (se stöd nedan i Undervisningsstöd)
Material: Aluminiumplåt, nitar, ljushållare, smältlim
Hjälpmedel och verktyg: Drivhammare, trembleringsverktyg, ev. städ, nitverktyg, kulhammare och kanske en körnare?
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en aluminiumblomma inom en given storlek. Du får även undervisning i en del dekoreringstekniker och du använder dig av någon/några av dessa i arbetet med blomman.
Till blomman ska du också formge en bottenplatta i 4 mm plywood.
I blomman nitar du för hand fast en ljushållare i mässing som du sedan med smältlim fäster i bottenplattan.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
Bra är att visa en färdig blomma på en bit plywoodplatta. Blomman kan vara dekorerad med flera av de dekoreringstekniker du kommer att gå igenom. Då kan eleven lätt se hur det kan komma att se ut.
Tala om för eleverna om vad ni ska gå igenom för moment.
Förslag: Lektion 1 - Dela ut en bit aluminium på ca 100 x 100 mm. Låt dem rita av den på ett papper och i den rutan teckna en blomform.
Den bör inte vara för komplicerad då det kan vara svårt att sedan klippa i metallen. Antingen ritar de av formen på plåten med en vattenfast tuschpenna eller klipper ut pappersformen och tejpar upp på plåten. Visa hur man klipper med guldsmedssax. (alt. plåtsax)
Därefter filar man kanterna och till sist slipas kanterna med smärgelduk.(metallslippapper)
Lektion 2 - Visa olika tekniker (se filmer) och ge varje elev provbitar att dekorera och nita på. Efter att de prövat olika tekniker kan de fortsätta med att överföra det de lärt sig på blomman.
Lektion 3 - Dela ut en bit plywood. Formen sågas ut på elektrisk figursåg eller för hand med lövsågen. Nu kan de arbeta med bottenplattan jämsides med blomman. Nu blir det inga köer på maskinerna då vissa kan nita, arbeta med blomman eller med bottenplattan.
Lektion 4 - Visa hur man med ett större nitverktyg försiktigt kan slå på nitskallen så att underdelen på blomman blir plan. (se foton)
Därefter kan man limma fast blomman på plywooden.
Därefter utvärderas arbetet. Låt dem läsa kompendiet om aluminium och visa att de lärt sig om någon miljöaspekt i aluminiumfaktan.
Nitning: Ta en 3 mm tjock nit (aluminiumnit är mjukast att bearbeta), borra ett 3 mm hål i mitten på blomman, för niten genom både hål och ljushållare som redan har ett hål i botten. (om det är en 22 mm mässingsljushållare?) Klipp av niten så att endast ca 2-3 mm sticker upp.
Fila niten slät innan man med kulhammaren försiktigt nitar kanterna på niten. Man slår på kanten av niten så att den till slut får formen av en svamp. Sammansättningen ska till slut vara stabil och inte lös. (se film)
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |