- Snabbfakta
- Aluminiumljusstake 7-9
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5-6 v
- Material
- Aluminium 1 mm, Plywood 7 mm, nit, ljushylsa
- Uppgift
Eleven ska koppla ihop trädelen med metalldelen och tillverka en ljusstake i aluminium.
Ex. blomma + insekt, moln + regndroppe eller rymden + rymdraket

- Förberedelser
Material: 1 mm aluminiumplåt, 7 mm furuplywood, ljushållare, 3 mm aluminiumnit och liten bricka i metall
Verktyg: Lövsåg, filar, nitverktyg, guldsmedssax och kulhammare.
- Elevuppgift
- Aluminiumljusstake 7-9
Du får lära dig:
- Om metallen aluminium
- Vara kreativ i tanken
- Sammansättningsmetoden nitning
- Bearbeta och dekorera aluminium
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en ljusstake i plywood och aluminumplåt. (och en ljushållare)
Formen- och idén på plywooden ska kopplas ihop med aluminiumformen. T.ex. ett moln av trä och en droppe av aluminiumplåten.
Försök ha intressanta idéer och former som inte är för lätta ej heller för svår att tillverka.
Läraren kommer att visa olika dekoreringstekniker på plåten och hur man nitar ihop delarna.

Undervisningsstöd: Aluminiumljusstake 7-9
Denna uppgift har jag gjort i olika åldrar från år 5 - 9. De får bara olika tid på sig och ju äldre de är desto mer självständighet efterlyser jag.
Prata lite om vad plywood är, vad aluminium är för en metall och vilka olika sammansättningstekniker det finns i metall. (svetsa, löda, limma och nita t.ex)
Visa olika exempel på hur de kan tänka när det gäller att koppla ihop trä med metall till en intressant idé.
Många väljer den enklare vägen att koppla ihop ett racket med en boll medan andra är mer kreativa och kanske har en idé om ett hjärta i trä och en nycket i aluminium. (nyckeln till någons hjärta) Jag talar om att de inte ska krångla till formen med för många svängar eller spetsiga detaljer vilket är svårt att bemästra.
Se vidare filmen som är riktad till läraren. Lär dig de olika dekorationsteknikerna i metall och visa eleverna.
När eleverna börjar närma sig slutet kan du visa hur man nitar ihop alla delar. (se film)
Bedömningsmatris: Aluminiumljusstake 7-9
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|