- Snabbfakta
- Ask med tema
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- En termin
- Material
- Furu 12 x 95 hyvlat
- Uppgift
Syftet var att lära ut centrumtappning och skruvning som sammansättningsmetoder.
Vidare skulle eleven sätta ett personligt uttryck i locket (eller sidorna).
Många tekniker och material var valbara.
Eleven fick förhålla sig till en typ av lock men kunde utveckla låsningen av locket.
- Förberedelser
Hyvlad furu 12 x 95 mm och bestämda mått möjliggjorde att uteslutande kunna arbeta med nämnd dimension
till sidor, botten och lock.
För övrigt lät jag eleverna använda valfria tekniker och olika material till uttrycksdetaljerna.
- Elevuppgift
- Ask med tema
Du får lära dig:
- Enklare ritningslära
- sammansättningsteknikerna skruvning och centrumtappning
- Att uttrycka dig på olika sätt
- Hur man kan föra ett utvecklande resonemang om sin slöjdprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du kommer att få tillverka en liten ask med två olika sammansättningstekniker.
Asken kommer att ha bestämda mått och bestämd låsning av lock, men du ska själv sätta ett eget uttryck
i både lock och asken i övrigt. Du kan använda dig av olika material och tekniker. (se inspirationsbilder)
Välj gärna ett tema som du förhåller dig till.
(t.ex. Kärlek, sport, familjen eller varför inte - havet)
Du har hela terminen på dig. Du kommer även att få föra en löpande digital loggbok där du ska
lägga in bilder och resonera om ditt processande.
Tema: t.ex. Havet - Brygga i trä, snäcka i aluminium, hajfena (täljning) och en livboj.
Undervisningsstöd: Ask med tema
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Huvudsyftet var att få lära ut två vanliga sammansättningsmetoder/tekniker som eleven senare kan ha stor nytta av i slöjden. Utöver detta ville jag ge eleven stor frihet att uttrycka sig i olika material och tekniker. Jag har tidigare erbjudit flera olika möjligheter till lock och storlek på ask men nu får alla förhålla sig till endast en variant.
Dock kunde de påverka idén till låsningen (se bilder) på en mängd olika sätt vilket gav mig ett bra underlag för att se deras kreativitet och att kunna utveckla den. Med denna bestämda variant kunde vi använda samma dimension på virke till både sidor, lock och botten. (Virke: Hyvlad furu 12 x 95) Viktigt är att när man måttsätter asken så ska kortsidebiten, som då ligger innanför långsidorna, vara exakt lika bred (eller ett par mm kortare) än bredden på brädan som används. Då kan man nämligen använda samma bräda till en infälld botten, i vårt fall 95 mm. Samma bräda kan då även användas till det infällda locket. Med detta sätt kunde mer tid läggas på att sätta sitt uttryck vilket fick bli fokus i arbetsområdet.
Mindre hyvlande och mer kreativitet, idéer och uttryck!
Eleverna förde under veckorna även en löpande blogg i Terminsplaneras Grupprummet.
Vi valde att använda 3,5 mm skruv och 6 mm centrumtapp.
(Se gärna fimen.)
Bedömningsmatris: Ask med tema
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|