- Snabbfakta
- Böjt skåp
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Svepteknik
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6-8 v.
- Material
- 3 mm fanér
- Uppgift
Genom att basa 3 mm fanér och formpressa i en egentillverkad form kan man framställa
ett intressant böjt skåp i kontrast till de annars vanliga raka skåpen.
Inte direkt svepteknik men åt det hållet.
- Förberedelser
Fanér 3 mm och träblock där man kan såga ut en form att pressa i. Se idéblad!

- Elevuppgift
- Böjt skåp
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
- Tillverka ett gångjärn av trä
- Formge ditt skåp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka ett skåp med en böjd form som du tänker ut själv.

Undervisningsstöd: Böjt skåp
Är skåpet inte för stort kan du få ner fanéret i en hink som du fyller med varmt vatten.
Följ sedan idébladet för ytterligare stöd.
Bedömningsmatris: Böjt skåp
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|