För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Genom att basa 3 mm fanér och formpressa i en egentillverkad form kan man framställa
ett intressant böjt skåp i kontrast till de annars vanliga raka skåpen.
Inte direkt svepteknik men åt det hållet.
Fanér 3 mm och träblock där man kan såga ut en form att pressa i. Se idéblad!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka ett skåp med en böjd form som du tänker ut själv.
Är skåpet inte för stort kan du få ner fanéret i en hink som du fyller med varmt vatten.
Följ sedan idébladet för ytterligare stöd.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |