- Snabbfakta
- Böjt skåp
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Svepteknik
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6-8 v.
- Material
- 3 mm fanér
- Uppgift
Genom att basa 3 mm fanér och formpressa i en egentillverkad form kan man framställa
ett intressant böjt skåp i kontrast till de annars vanliga raka skåpen.
Inte direkt svepteknik men åt det hållet.
- Förberedelser
Fanér 3 mm och träblock där man kan såga ut en form att pressa i. Se idéblad!
- Elevuppgift
- Böjt skåp
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
- Tillverka ett gångjärn av trä
- Formge ditt skåp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka ett skåp med en böjd form som du tänker ut själv.
Undervisningsstöd: Böjt skåp
Är skåpet inte för stort kan du få ner fanéret i en hink som du fyller med varmt vatten.
Följ sedan idébladet för ytterligare stöd.
Bedömningsmatris: Böjt skåp
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|