För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
För att få känna på hur det är att arbeta i betong kan eleverna få tillverka dessa enkla
ljusstakar. Uttrycket med olika schabloner och färger kan varieras efter elevens kreativitet.
Arbetet kan ge inspiration till mer avancerade föremål om ni vill?
Ni behöver köpa hem en liten säck finbetong vilket görs billigast på en byggmarknad.
Bra kan vara att blanda i större hink med en borrmaskin och en betongvisp.
2 storlekar på engångsmuggar där den ena ska få plats i den andra!
Filttyg och dubbelhäftande tejp till möbeltassar samt
självhäftande schablonplast till målningen med hobbyfärg.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Efter att ha fått instruktioner om hur betong fungerar och ska behandlas får du tillverka en
mindre ljusstake i materialet.
Du får också göra en schablon i självhäftande plast som du sedan använder i målningsarbetet.
Ljusstaken ska ha mjuka tassar undertill som du tillverkar med hjälp av en huggpipa och filttyg.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Denna teknik och arbetsområde är relativt enkelt att klara av om man börjar med denna lilla ljussstake.
Du som lärare bör nog pröva utan elever först för att lära dig konsistensen på betongen och om muggarna släpper betongen utan att behöva olja? (det gick när vi gjorde det men burkar är olika)
Det finns givetvis mer avancerade föremål att gjuta och bl.a. en förträfflig bok om detta - Betong med guldkant
av Malin Nilsson och Camilla Arvidsson. (ICA bokförlag)
Lektion 1: Kul är att visa eleverna hur man blandar med borrmaskinen och vispen. Konsistensen ska vara lite som gröt - som att kunna forma en köttbulle! Med för mycket vatten blir det lenare yta men sprödare föremål. Man lär sig efter lite träning hur man vill ha det.
Låt alla ta två muggar var (en i var storlek). Väg upp lite betong med en sked och "lägg" ner i den större muggen. Därefter ska man skaka muggen lite lätt i ett par minuter så att luftbubblorna går ut. Tryck sedan ner den mindre muggen i den större och fyll i vatten som tyngd.
Då flyter/trycks inte muggen upp av betongen.
Nu får det bränna (stelna) tills nästa lektion. Vi skrev elevens namn utanpå muggen inför nästa steg.
Under tiden nu kan man antingen förbereda sin schablon eller möbeltassarna?
Lektion 2: Lossa muggarna! Ta slippapper eller en fil (vi offrade en träfil) och jämna till kanter.
Sätt fast möbeltassar och klistra fast schablonen.
Tips: Se foto att man kan gjuta fast detaljer i kanten som ett hjärta i metalltråd t.ex.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |