Betongljusstakar

Upplagd av Pelle Bohm

  Skriv ut

Undervisningsstöd: Betongljusstakar

Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.


Centralt innehåll i årskurs 4-6

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Några former av hantverkstekniker. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

 

Denna teknik och arbetsområde är relativt enkelt att klara av om man börjar med denna lilla ljussstake.
Du som lärare bör nog pröva utan elever först för att lära dig konsistensen på betongen och om muggarna släpper betongen utan att behöva olja? (det gick när vi gjorde det men burkar är olika)
Det finns givetvis mer avancerade föremål att gjuta och bl.a. en förträfflig bok om detta - Betong med guldkant 
av Malin Nilsson och Camilla Arvidsson. (ICA bokförlag)

Lektion 1: Kul är att visa eleverna hur man blandar med borrmaskinen och vispen. Konsistensen ska vara lite som gröt - som att kunna forma en köttbulle! Med för mycket vatten blir det lenare yta men sprödare föremål. Man lär sig efter lite träning hur man vill ha det. 
Låt alla ta två muggar var (en i var storlek). Väg upp lite betong med en sked och "lägg" ner i den större muggen. Därefter ska man skaka muggen lite lätt i ett par minuter så att luftbubblorna går ut. Tryck sedan ner den mindre muggen i den större och fyll i vatten som tyngd.
Då flyter/trycks inte muggen upp av betongen. 
Nu får det bränna (stelna) tills nästa lektion. Vi skrev elevens namn utanpå muggen inför nästa steg.
Under tiden nu kan man antingen förbereda sin schablon eller möbeltassarna? 
Lektion 2: Lossa muggarna! Ta slippapper eller en fil (vi offrade en träfil) och jämna till kanter.
Sätt fast möbeltassar och klistra fast schablonen.
Tips: Se foto att man kan gjuta fast detaljer i kanten som ett hjärta i metalltråd t.ex.