För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
En speciell metod inom lappteknik, där eleven får jobba med symaskin, färger, och former på ett kreativt och personligt sätt.
Plocka fram lapplådan med tyger. Det är att föredra om man sorterar efter någorlunda lika kvalitet.
Klipp ett bakgrundstyg i storlek med ett A4-papper, detta syr man sedan fast de olika lapparna på.
Gå igenom vilka sömmar som är lämpliga att använda, någon mönstersöm eller brodera någon söm för hand.
Jag brukar visa en bit, som jag har startat upp då jag visar tekniken, samt rekommendera att de inte klipper allt för små lappar.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Eleven jobbar med symaskin på ett nytt sätt. De får testa olika stygn och inställningar på maskinen, de kan även variera färger på tyg och tråd för att få ett personligt uttryck.
Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan eleven utveckla arbetet utifrån sina egna förutsättningar.
När själva lapptekniken är färdig kan eleven välja mellan att göra ett pennfodral eller liten necessär av sin Crazy quilt.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Arbetsområdet beräknas ta ca 7 veckor. Fokus läggs på det egna skapandet, samt att jobba med symaskinen, färg och form på ett kreativt sätt.
Det finns en mängd bilder på tekniken om man söker på ”crazy quilt” på nätet. Man hittar även lite fakta på t.ex: https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_quilting
Starta arbetsområdet med att repetera symaskinen, hur man ställer in olika sömmar och ändrar stygnlängd. De stygn som är lämpliga för arbetsområdet är tät sicksack och vissa mönstersömmar. Testa vilka du själv föredrar till arbetet.
Gör en egen provlapp, så du kan visa eleverna principen i tekniken. Här är det bra att visa vilken storlek som är lämplig på lapparna och vilka sömmar man kan jobba med.
Eleverna väljer färg på bakgrundstyg, som de ska sy fast lapparna på. Detta blir färgen på insidan av det färdigmonterad arbetet, förslagsvis ett pennfodral eller en necessären. Klipp en bit, som är ca 30 x 21 cm (storleken av ett A4-papper), sedan är det bara att köra igång. Blanda gärna lappar från lapplådan med t.ex en egen broderad lapp. Jag brukar låta eleverna testa ett litet korsstygnsbroderi, en bokstav eller liten symbol för att sedan sy in i lapptyget. Finns en broderimaskin på skolan är det kul att introducera den också. Det blir både en koppling till olika typer av symaskiner och olika typer av broderier.
Har de tidigare arbetat med textiltryck kan även det användas i lapptyget. Ja, inga begränsningar i materialet som kan användas.
När de fyllt hela bakgrundstyget med olika lappar, syr eleverna t.ex ett pennfodral eller en liten necessär av sitt lapptyg. Detta moment är inräknat i de 7 veckorna.
Här hittar ni en engelsk film på hur man syr crazy quilt: Film
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |