- Snabbfakta
- Crazy quilt
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 7 v.
- Material
- Textil
- Uppgift
En speciell metod inom lappteknik, där eleven får jobba med symaskin, färger, och former på ett kreativt och personligt sätt.
- Förberedelser
Plocka fram lapplådan med tyger. Det är att föredra om man sorterar efter någorlunda lika kvalitet.
Klipp ett bakgrundstyg i storlek med ett A4-papper, detta syr man sedan fast de olika lapparna på.
Gå igenom vilka sömmar som är lämpliga att använda, någon mönstersöm eller brodera någon söm för hand.
Jag brukar visa en bit, som jag har startat upp då jag visar tekniken, samt rekommendera att de inte klipper allt för små lappar.

- Elevuppgift
- Crazy quilt
Du får lära dig:
- Att arbeta med symaskinen
- Hur man kan jobba med olika material, färger och former
- Om en speciell lappteknik som kallas ”Crazy quilt”
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Eleven jobbar med symaskin på ett nytt sätt. De får testa olika stygn och inställningar på maskinen, de kan även variera färger på tyg och tråd för att få ett personligt uttryck.
Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan eleven utveckla arbetet utifrån sina egna förutsättningar.
När själva lapptekniken är färdig kan eleven välja mellan att göra ett pennfodral eller liten necessär av sin Crazy quilt.
Undervisningsstöd: Crazy quilt
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Arbetsområdet beräknas ta ca 7 veckor. Fokus läggs på det egna skapandet, samt att jobba med symaskinen, färg och form på ett kreativt sätt.
Det finns en mängd bilder på tekniken om man söker på ”crazy quilt” på nätet. Man hittar även lite fakta på t.ex: https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_quilting
Starta arbetsområdet med att repetera symaskinen, hur man ställer in olika sömmar och ändrar stygnlängd. De stygn som är lämpliga för arbetsområdet är tät sicksack och vissa mönstersömmar. Testa vilka du själv föredrar till arbetet.
Gör en egen provlapp, så du kan visa eleverna principen i tekniken. Här är det bra att visa vilken storlek som är lämplig på lapparna och vilka sömmar man kan jobba med.
Eleverna väljer färg på bakgrundstyg, som de ska sy fast lapparna på. Detta blir färgen på insidan av det färdigmonterad arbetet, förslagsvis ett pennfodral eller en necessären. Klipp en bit, som är ca 30 x 21 cm (storleken av ett A4-papper), sedan är det bara att köra igång. Blanda gärna lappar från lapplådan med t.ex en egen broderad lapp. Jag brukar låta eleverna testa ett litet korsstygnsbroderi, en bokstav eller liten symbol för att sedan sy in i lapptyget. Finns en broderimaskin på skolan är det kul att introducera den också. Det blir både en koppling till olika typer av symaskiner och olika typer av broderier.
Har de tidigare arbetat med textiltryck kan även det användas i lapptyget. Ja, inga begränsningar i materialet som kan användas.
När de fyllt hela bakgrundstyget med olika lappar, syr eleverna t.ex ett pennfodral eller en liten necessär av sitt lapptyg. Detta moment är inräknat i de 7 veckorna.
Här hittar ni en engelsk film på hur man syr crazy quilt: https://www.youtube.com/watch?v=NMTRICcUUzo
Bedömningsmatris: Crazy quilt
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|