- Snabbfakta
- Djuren möter ungdomskulturen
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Allt möjligt.
- Uppgift
Elevernas uppgift blir att få lära sig vad ungdomskulturer är och inspireras av någon sådan för att kunna
formge och framställa en djurtavla (uppstoppad djurhuvud).
I tavlan skall man tydligt se vilken ungdomskultur eleven valt.
Eleven arbetar med olika tekniker och material.
- Förberedelser
Jag har faktiskt själv tillverkat ett exemplar av en djurtavla för att eleverna skall se vad uppgiften handlar om. Jag har även gjort en Power point där man steg för steg ser vad uppgiften handlar om. Till detta en moodboard/ett collage med inspirationsbilder från min valda ungdomskultuen.

- Elevuppgift
- Djuren möter ungdomskulturen
Du får lära dig:
- Vad en ungdomskultur är
- Hur man får in sin inspiration i sitt slöjdarbete
- Att skapa mönster i 3D
- Materialkunskap
- Presentationsteknik - muntlig framställning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen. Ta hänsyn till någon miljöaspekt.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Din uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur.
Du skall redovisa idéerna med skisser. Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt vilka element
som är betydelsefulla för just den kulturen och hur din koppling ser ut mellan kulturen och din djurtavla.
Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.
Vi vill ha in:
- Skiss och bilder på din tolkning av din valda ungdomskultur
- Formulär om er ungdomskultur
- Mönster/mall
- Dokumentation av er process (film/bildspel)
- Muntlig redovisning inför en grupp

Undervisningsstöd: Djuren möter ungdomskulturen
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
- Hur symboler och färger används inom barn-och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Detta kommer vi att gå igenom:
- Vad är en ungdomskultur?
- Hur skall en välgjord skiss se ut
- Genomgångar av olika slöjdmaterial
- Vad ska man tänka på när man konstruerar ett mönster/mall
- Presentationsteknik – muntligt
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – PP – Vad är en ungdomskultur – formulär (läxa formulär)
|
v.2
|
Genomgång: Skiss och val av material
|
v.3
|
Lämna in: skiss och formulär
Genomgång: Mönster/mall
|
v.4
|
Framställning
|
v.5
|
Framställning
|
v.6
|
Framställning
|
v.7
|
Framställning
|
v.8
|
Framställning
|
v.9
|
Genomgång – materialval på bakplatta
|
v.10
|
Framställning
|
v.11
|
Framställning
|
v.12
|
Framställning
|
v.13
|
Framställning
|
v.14
|
Framställning
|
v.15
|
Redovisa muntligt
|
v.16
|
Utvärdering
|
Bedömningsmatris: Djuren möter ungdomskulturen
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|