- Snabbfakta
- Djuren möter ungdomskulturen
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Allt möjligt.
- Uppgift
Elevernas uppgift blir att få lära sig vad ungdomskulturer är och inspireras av någon sådan för att kunna
formge och framställa en djurtavla (uppstoppad djurhuvud).
I tavlan skall man tydligt se vilken ungdomskultur eleven valt.
Eleven arbetar med olika tekniker och material.
- Förberedelser
Jag har faktiskt själv tillverkat ett exemplar av en djurtavla för att eleverna skall se vad uppgiften handlar om. Jag har även gjort en Power point där man steg för steg ser vad uppgiften handlar om. Till detta en moodboard/ett collage med inspirationsbilder från min valda ungdomskultuen.
- Elevuppgift
- Djuren möter ungdomskulturen
Du får lära dig:
- Vad en ungdomskultur är
- Hur man får in sin inspiration i sitt slöjdarbete
- Att skapa mönster i 3D
- Materialkunskap
- Presentationsteknik - muntlig framställning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssät
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Din uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur.
Du skall redovisa idéerna med skisser. Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt vilka element
som är betydelsefulla för just den kulturen och hur din koppling ser ut mellan kulturen och din djurtavla.
Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.
Vi vill ha in:
- Skiss och bilder på din tolkning av din valda ungdomskultur
- Formulär om er ungdomskultur
- Mönster/mall
- Dokumentation av er process (film/bildspel)
- Muntlig redovisning inför en grupp
Undervisningsstöd: Djuren möter ungdomskulturen
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Detta kommer vi att gå igenom:
- Vad är en ungdomskultur?
- Hur skall en välgjord skiss se ut
- Genomgångar av olika slöjdmaterial
- Vad ska man tänka på när man konstruerar ett mönster/mall
- Presentationsteknik – muntligt
Exempel på lektionsplaneringar
v.1
|
Uppstart – PP – Vad är en ungdomskultur – formulär (läxa formulär)
|
v.2
|
Genomgång: Skiss och val av material
|
v.3
|
Lämna in: skiss och formulär
Genomgång: Mönster/mall
|
v.4
|
Framställning
|
v.5
|
Framställning
|
v.6
|
Framställning
|
v.7
|
Framställning
|
v.8
|
Framställning
|
v.9
|
Genomgång – materialval på bakplatta
|
v.10
|
Framställning
|
v.11
|
Framställning
|
v.12
|
Framställning
|
v.13
|
Framställning
|
v.14
|
Framställning
|
v.15
|
Redovisa muntligt
|
v.16
|
Utvärdering
|
Bedömningsmatris: Djuren möter ungdomskulturen
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|