För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Elevernas uppgift blir att få lära sig vad ungdomskulturer är och inspireras av någon sådan för att kunna
formge och framställa en djurtavla (uppstoppad djurhuvud).
I tavlan skall man tydligt se vilken ungdomskultur eleven valt.
Eleven arbetar med olika tekniker och material.
Jag har faktiskt själv tillverkat ett exemplar av en djurtavla för att eleverna skall se vad uppgiften handlar om. Jag har även gjort en Power point där man steg för steg ser vad uppgiften handlar om. Till detta en moodboard/ett collage med inspirationsbilder från min valda ungdomskultuen.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur.
Du skall redovisa idéerna med skisser. Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt vilka element
som är betydelsefulla för just den kulturen och hur din koppling ser ut mellan kulturen och din djurtavla.
Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.
Vi vill ha in:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Detta kommer vi att gå igenom:
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart – PP – Vad är en ungdomskultur – formulär (läxa formulär) |
v.2 |
Genomgång: Skiss och val av material |
v.3 |
Lämna in: skiss och formulär |
v.4 |
Framställning |
v.5 |
Framställning |
v.6 |
Framställning |
v.7 |
Framställning |
v.8 |
Framställning |
v.9 |
Genomgång – materialval på bakplatta |
v.10 |
Framställning |
v.11 |
Framställning |
v.12 |
Framställning |
v.13 |
Framställning |
v.14 |
Framställning |
v.15 |
Redovisa muntligt |
v.16 |
Utvärdering |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |